Wielkie firmy w naszych miastach: Apart – lider z Poznania
Witamy w naszej serii „Wielkie Firmy w Naszych Miastach”, gdzie podróżujemy po Polsce, odkrywając korzenie najbardziej znaczących polskich marek i przekształcamy je w fascynujące opowieści o sukcesie. Dzisiaj zabieramy Was do serca Wielkopolski, do Poznania i jego okolic, aby przyjrzeć się bliżej fenomenowi firmy, która z małego zakładu grawerskiego przekształciła się w czołowego producenta luksusowej biżuterii.
Polska precyzja w sztuce jubilerskiej od 1977 roku
Apart to polska firma jubilerska, której siedziba znajduje się w Suchym Lesie niedaleko Poznania.
Początki firmy sięgają 1977 roku, gdy Adam Rączyński – mistrz rzemiosła artystycznego o specjalności złotnictwo i jubilerstwo- założył zakład grawerski w Poznaniu. Postanowił on specjalizować się w sprzedaży i projektowaniu biżuterii, która zawsze znajdzie nabywców, a mianowicie obrączek i pierścionków zaręczynowych wykonywanych z żółtego i białego złota o klasycznych wzorach.
Ze względu na wysoką jakość oferowanej biżuterii oraz solidność wykonywanych usług zakład bardzo szybko się rozwijał. W 1983 roku wspólnikiem prowadzonej przez Pana Adama działalności stał się jego brat- Piotr Rączyński, absolwent Wydziału Budowy Maszyn Politechniki Poznańskiej. To właśnie w 1983 roku nastąpiła rejestracja firmy pod nazwą Apart. Nazwa dla firmy powstała z połączenia pierwszych liter imion właścicieli: Adama i Piotra Rączyńskich ze słowem „art”, które w wielu językach oznacza sztukę.
Jak Apart stał się symbolem luksusu na polskim rynku jubilerskim
Popyt na wyroby Apartu sukcesywnie się zwiększał dlatego też na początku lat 90. korzystając z posiadanych środków finansowych bracia postanowili stworzyć silną polską markę jubilerską. Inspirując się butikami Nowego Jorku i Paryża rozpoczęli tworzenie sieci salonów firmowych oraz rozszerzyli zaplecze produkcyjne o segment szlachetnej biżuterii – złotej, z diamentami, która dziś jest sztandarowym produktem w portfolio Apartu. W 1997 roku otwarty został pierwszy ekskluzywny firmowy salon jubilerski w Poznaniu.
Warto również wspomnieć, że założyciele Apartu, jako pierwsi w kraju rozpoczęli sprzedaż drogiej biżuterii w centrach handlowych. Dzięki takiemu planowi biznesowemu Apart stał się największą w Polsce firmą jubilerską, która posiada 183 salony. Właściciele firmy Adam i Piotr Rączyńscy w 2012 roku uplasowali się na 58. pozycji rankingu 100 Najbogatszych Polaków prowadzonym przez magazyn „Wprost”, osiągając majątek o wartości 450 mln PLN.
Znane twarze promujące markę Apart
W 2003 roku zaledwie po 20 lat działalności – Apart stał się liderem branży jubilerskiej na terenie Polski, natomiast samemu Poznaniowi dodaje prestiżu jako kolebki firmy o tak szerokim zasięgu.Lider na rynku jubilerskim potrzebował godnej, nowoczesnej siedziby dlatego też w 2005 roku Apart przeniósł swoją centralę do podpoznańskiego Suchego Lasu.
Dobrym marketingowo posunięciem było obranie przez Apart na ambasadora marki Anety Kręglickiej (jedynej Polki, która zdobyła tytuł Miss Świata). Aneta Kręglicka promowała markę w latach 2007-2011. Z kolei od 2010 roku marka Apart rozpoczęła współpracę z Anją Rubik światowej klasy top modelką pracującą z najlepszymi przedstawicielami branży modowej.
Z ciekawostek:
• Pokaz Diamentowa Noc Luksusu uhonorowany prestiżowym tytułem Wydarzenie Roku przez miesięcznik „Twój Styl”, Apart po raz trzeci Najmocniejszą Polską Marką wg magazynu „Rzeczpospolita”, liczba salonów przekracza magiczną liczbę 150.
• Sieć sprzedaży Apart obejmuje obecnie ponad 200 salonów Apart w całej Polsce.
• To właśnie w RPA znajduje się jedno z największych pierwotnych złóż diamentów. Obecnie 90 % światowego wydobycia pochodzi z :Rosji, Kanady, Botswany, Australii, Demokratycznej Republiki Kongo, RPA oraz z Angoli. Surowe diamenty z kopalń wędrują do ośrodków handlu nieoszlifowanymi diamentami, a stamtąd do pracowni Apartu.
• Magdalena Boczarska została nową ambasadorką Apart
• W 2001 roku firma rozpoczęła współpracę z renomowanymi producentami szwajcarskich zegarków jak np. : Edox, Breitling, Vacheron Constantin, Harry Winston.
Osiągnięcie sukcesu w biznesie często wymaga połączenia konsekwencji w działaniu z cierpliwym budowaniem marki. Jest to proces, który nie zawsze przynosi natychmiastowe efekty, ale długoterminowo prowadzi do osiągnięcia celu.
Pierwszy krok jest zawsze kluczowy. Małe przedsiębiorstwa muszą zacząć od czegoś, aby przekształcić się w duże, rozpoznawalne marki. To właśnie od tego początkowego kroku zależy dalszy rozwój. Po nim następuje etap systematycznej pracy nad marką, w którym każde działanie jest dokładnie przemyślane i wykonywane z determinacją.
Przykładem może być podejście do cięcia kosztów na początku działalności. Firmy, które rozważnie redukują wydatki, na przykład korzystając w początkowym etapie z wirtualnego biura pozwalają sobie na zdrowy rozwój, unikając ryzyka nadmiernego zadłużenia czy niekontrolowanego wzrostu kosztów. To umożliwia im utrzymanie stabilności finansowej i elastyczność w działaniu nawet w trudnych czasach.